Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja
Keväällä 2022 Kilon koulun opettajille teetetyn kyselyn vastausten perusteella opettajamme kaipasivat tukea ennen kaikkea oppilaiden eriyttämiseen, haastavien oppilaiden kanssa työskentelyyn sekä tukea tarvitsevien oppilaiden arviointiin. Työssäjaksamista parantaviksi seikoiksi kyselyssä nimettiin kollegoiden tuki, positiivinen palaute sekä hyvin toimivat oppilasryhmät. Kyselystä nousi näin esiin selkeä vastinpari;
oppilaiden haastava käyttäytyminen kuormittaa, kun taas hyvin toimiva oppilasryhmä auttaa jaksamaan. Päätimmekin pureutua tänä lukuvuonna yhdessä siihen, miten oppilasryhmät saadaan toimiviksi.
Syyslukukaudella keskityimme enemmän ryhmään ja myönteisen oppimisilmapiirin rakentamiseen. Käynnistimme aiheen käsittelemisen siten, että kehittäjäopettajat Miia ja Marja teettivät luokissa ilmapiirikyselyt ja sosiometriset mittaukset. Tämän jälkeen opettajat purkivat oman luokkansa tulokset hyvinvointipäivänä yhdessä Miian kanssa. Tuolloin vastauksista pystyi jo tarkastelemaan selkeimmin esiin nousevia seikkoja.
Marraskuussa kokoonnuimme yhdessä YS:lle ensimmäisen koulutuskokonaisuuden äärelle. Kehittäjäopettajamme Anu kertoi ryhmän rakenteesta ja kehitysvaiheesta sekä erilaisista ryhmärooleista. Anu avasi myös sitä, miten näitä ryhmätekijöitä pystyi tarkastelemaan oman luokkansa sosiometrisen mittauksen tuloksista. Miian kanssa taas käsiteltiin ilmapiirikyselyn tuloksia. Lisäksi Miia kertoi, miten opettaja voi tietoisesti tukea pienin keinoin lämpimän opettaja-oppilassuhteen rakentumista ja auttaa näin samalla myös myönteisen oppimisilmapiirin kehittymistä.
Toinen iso teemamme toimivaan ryhmään liittyen oli oppilaiden käyttäytymisen ohjaaminen. Tätä aihetta käsittelimme kevätlukukaudella hyvinvointiryhmissä kahtena eri koulutuspäivänä. Ensimmäisellä kerralla Anun kanssa pohdittiin muun muassa siitä, millaista hyvä ja toivottava käytös on kunkin meistä mielestä. Lisäksi keskustelimme opettajan vallankäytöstä ja työrauhasta. Toisella koulutuskerralla Miia kertoi, millaista onnistunut käyttäytymisen ohjaaminen on tutkimusten valossa, eli mitä yhteisiä tekijöitä on löydetty niistä luokista, joissa ei-toivottua käytöstä ei esiinny. Lisäksi keskustelimme myös opettajan ammatillisesta kokemuksellisesta tiedosta.