Työhyvinvoinnin materiaalipankki
Materiaalia koulujen ja opettajien käyttöön
Tutkimusten mukaan opettajan työhyvinvoinnin tukitoimet tulisi kohdentaa ennen kaikkea opettajien stressinhallinnan keinoihin sekä heidän kykyynsä johtaa omaa työhyvinvointiaan. Koska opettaja kokeman stressin on todettu vaikuttavan suoraan myös opettaja-oppilas-vuorovaikutukseen sekä opettajan käyttämiin opetusmenetelmiin, tulisi opettajan saada tukea myös luokkahuoneeseen. KILO työhyvinvointia -hankkeen kyselyissä opettajat ovat nostaneet kuormittavimpina tekijöinä esiin juuri haastavat oppilaskohtaamiset sekä oppilaiden valtaisan tuen tarpeen. Pyrimme vastaamaan osaltamme näihin opettajantyön haasteisiin tarjoamalla kouluille käyttöön asiantuntijoiden laatimaa opettajan työhyvinvoinnin tukimateriaalia.
-
Työstressi - Materiaalia opettajien käyttöön
Tähän osioon on kerätty tietoa erilaisista stressioireista ja stressistä toipumisesta. Osion työkalut on tarkoitettu avuksi stressin ja ylikuormituksen itsehoitoon. On kuitenkin tärkeää, että kerrot kuormittuneisuudesta ajoissa esihenkilöllesi, jotta voitte yhdessä miettiä keinoja kuormittavien tekijöiden purkamiseen.
-
Työhyvinvoinnin lisämateriaalia ja ohjeistus
Kouluille tarkoitettu materiaali koostuu kahdesta aihekokonaisuudesta, jotka ovat: 1) Opettajan työhyvinvointi ja 2) Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja
Tästä osiosta löydät:
- alustuksen aihekokonaisuuksiin
- ohjeet kouluille tarkoitetun materiaalin käyttöön
- kirjallisuusluettelot ja linkkilistat
- tulostettavaa materiaalia -
Osa 1: Opettajuus rajattomana työnä
Opettajan työhyvinvointi
Millainen on riittävän hyvä ope?
-
Osa 2: Työn rajaaminen
Opettajan työhyvinvointi
Millainen on oma suhteesi työhön?
-
Osa 3. Onnistumiset ja vahvuudet
Opettajan työhyvinvointi
Miten päihittää negatiivisuus?
-
Osa 4. Yhteisöllisyyden vahvistaminen
Opettajan työhyvinvointi
Miten tuoda myötäiloa ja -ylpeyttä työyhteisöön?
-
Osa 5. Luokkahuonevuorovaikutuksen merkitys opettajan hyvinvoinnille
Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja
Millainen vuorovaikuttaja olet?
- Opettaja-oppilassuhde
- Vuorovaikutustaidot ja -vahvuudet -
Osa 6. Luokan ilmapiiri
Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja
Miten luoda arvostava ja turvallinen ilmapiiri?
- Positiivisen ilmapiirin osatekijät
- Ryhmäilmiöt -
Osa 7. Johtajuus
Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja
Miten rakentaa positiivista johtajuutta opettajana?
- Positiivinen auktoriteetti
- Käyttäytymisen ohjaaminen