Työhyvinvoinnin materiaalipankki

Materiaalia koulujen ja opettajien käyttöön

Tutkimusten mukaan opettajan työhyvinvoinnin tukitoimet tulisi kohdentaa ennen kaikkea opettajien stressinhallinnan keinoihin sekä heidän kykyynsä johtaa omaa työhyvinvointiaan. Koska opettaja kokeman stressin on todettu vaikuttavan suoraan myös opettaja-oppilas-vuorovaikutukseen sekä opettajan käyttämiin opetusmenetelmiin, tulisi opettajan saada tukea myös luokkahuoneeseen. KILO työhyvinvointia -hankkeen kyselyissä opettajat ovat nostaneet kuormittavimpina tekijöinä esiin juuri haastavat oppilaskohtaamiset sekä oppilaiden valtaisan tuen tarpeen. Pyrimme vastaamaan osaltamme näihin opettajantyön haasteisiin tarjoamalla kouluille käyttöön asiantuntijoiden laatimaa opettajan työhyvinvoinnin tukimateriaalia.

  • Työstressi - Materiaalia opettajien käyttöön

    Tähän osioon on kerätty tietoa erilaisista stressioireista ja stressistä toipumisesta. Osion työkalut on tarkoitettu avuksi stressin ja ylikuormituksen itsehoitoon. On kuitenkin tärkeää, että kerrot kuormittuneisuudesta ajoissa esihenkilöllesi, jotta voitte yhdessä miettiä keinoja kuormittavien tekijöiden purkamiseen.

  • Työhyvinvoinnin lisämateriaalia ja ohjeistus

    Kouluille tarkoitettu materiaali koostuu kahdesta aihekokonaisuudesta, jotka ovat: 1) Opettajan työhyvinvointi ja 2) Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja

    Tästä osiosta löydät:
    - alustuksen aihekokonaisuuksiin
    - ohjeet kouluille tarkoitetun materiaalin käyttöön
    - kirjallisuusluettelot ja linkkilistat
    - tulostettavaa materiaalia

  • Osa 1: Opettajuus rajattomana työnä

    Opettajan työhyvinvointi

    Millainen on riittävän hyvä ope?

  • Osa 2: Työn rajaaminen

    Opettajan työhyvinvointi

    Millainen on oma suhteesi työhön?

  • Osa 3. Onnistumiset ja vahvuudet

    Opettajan työhyvinvointi

    Miten päihittää negatiivisuus?

  • Osa 4. Yhteisöllisyyden vahvistaminen

    Opettajan työhyvinvointi

    Miten tuoda myötäiloa ja -ylpeyttä työyhteisöön?

  • Osa 5. Luokkahuonevuorovaikutuksen merkitys opettajan hyvinvoinnille

    Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja

    Millainen vuorovaikuttaja olet?
    - Opettaja-oppilassuhde
    - Vuorovaikutustaidot ja -vahvuudet

  • Osa 6. Luokan ilmapiiri

    Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja

    Miten luoda arvostava ja turvallinen ilmapiiri?
    - Positiivisen ilmapiirin osatekijät
    - Ryhmäilmiöt

  • Osa 7. Johtajuus

    Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja

    Miten rakentaa positiivista johtajuutta opettajana?
    - Positiivinen auktoriteetti
    - Käyttäytymisen ohjaaminen