Lisämateriaalia sekä
ohjeet kouluille tarkoitetun materiaalin käyttöön
Kouluille tarkoitettu materiaali koostuu kahdesta opettajan työhyvinvointiin liittyvästä aihekokonaisuudesta:
1) Opettajan työhyvinvointi (osat 1-4)
2) Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja (osat 5-7)
Osia voi käyttää haluamassaan järjestyksessä. Kunkin osan kesto on n. 45-60 minuuttia. Materiaalia voi hyödyntää esimerkiksi YS-ajalla pitkin lukuvuotta. Diojen pohjalta voidaan keskustella esimerkiksi koko työyhteisönä, luokka-asteittain tai aineryhmittäin. Opettajakunnan voi myös jakaa 4-8 hengen hyvinvointiryhmiin, jotka käsittelevät kunkin osion teemoja keskenään. Pienemmissä ryhmissä kaikki ehtivät paremmin jakaa ajatuksiaan.
Alla on lyhyt esittely kummastakin aihealueesta.
Työskentelymateriaalia kouluille
Opettajan työhyvinvointi
Tämä materiaali on KILO työhyvinvointia -hankkeessa mukana olleiden organisaatiopsykologien koostama. Voitte käyttää materiaalia apuna esimerkiksi käynnistääksenne työyhteisössänne keskustelua työhyvinvointiin, kuormittumiseen ja työstressiin liittyen.
Opettajan työhyvinvointi -aihekokonaisuus koostuu neljästä osiosta, jotka ovat: 1) Opettajuus rajattomana työnä, 2) Työn rajaaminen, 3) Onnistumiset ja vahvuudet ja 4) Yhteisöllisyyden vahvistaminen.
Materiaali sisältää tiivistetysti esitettyä tietoa opettajan työhyvinvoinnin eri osa-alueista diaesityksen muodossa. Jokaisessa osiossa on myös keskustelutehtäviä tai itsenäisesti suoritettavia omaan työhyvinvointiin liittyviä lyhyitä tehtäviä. Voitte päättää, mitkä harjoituksista haluatte tehdä tai muokata toteutusta teidän työyhteisöllenne paremmin soveltuvaksi.
Alla olevan valikon takaa löytyy lisää luettavaa työhyvinvointiin liittyen. Ohessa on myös tekijöiden yhteystiedot, mikäli haluatte tilata maksullista koulutusta työyhteisöllenne.
-
De Mello: Havahtuminen
Hellsten: Virtahepo työpaikalla
Kabat-Zinn: Täyttä elämää ja muut kirjat
Kanninen ja Uusitalo-Arola: Terapian tarpeessa?
Lindqvist: Auttajan varjo
Lipponen ym.: Voimaa
Nurmi: Työuupumuksen itsehoito
Orsillo: Mielekkäästi irti ahdistuksesta
Pietikäinen: Joustava mieli
Siegel: Mindsight
Stenberg ym.: Irti murehtimisesta
Takanen: Tunne lukkosi / Murra tunnelukkosi
Tolle: Läsnäolon voima
Uusitalo-Arola: Uuvuksissa
Viljamaa: Käytä kiukkuasi – aggression hyötykäyttö
Williams & Penman: Tietoinen läsnäolo (sis. harjoitusohjelman)
Williams: Mielekkäästi irti masennuksesta
-
-
Anna Lohman
Organisaatiopsykologi PsM, KTM,
työnohjaaja (STOry),
organisaatiokonsultti (FINOD)
annalohman.fiMarjukka Laurola
Organisaatiopsykologi PsM,
organisaatiokonsultti (FINOD),
palvelumuotoilija
marjukkalaurola.fi
Toimiva ryhmä - Hyvinvoiva opettaja
Tarve tämän aiheen käsittelemiseen nousi KILO työhyvinvointia -hankkeeseen osallistuneilta opettajilta. Oppilaiden haastava käyttäytyminen nousi opettajille pidetyissä työhyvinvointikyselyissä toistuvasti esiin keskeisenä kuormitustekijänä. Toisaalta opettajat sanoittivat usein myös sitä, kuinka hyvin toimiva ryhmä auttoi heitä jaksamaan työn vaatimusten keskellä. Halusimme siksi koota materiaalipaketin, jonka avulla kouluissa voidaan keskustella luokkahuonevuorovaikutuksesta ja sen merkityksestä opettajan työhyvinvoinnille.
Tässä materiaalissa johdattelemme työyhteisöä keskustelemaan muun muassa oppilaiden käyttäytymisen ohjaamisesta ja myönteisen ilmapiirin rakentamisesta “Koko koulu kasvattaa” ja “Samassa veneessähän tässä ollaan” -hengessä. Kokonaisuus koostuu kolmesta osiosta:
1) Luokkahuonevuorovaikutuksen merkitys opettajan hyvinvoinnille
2) Luokan ilmapiiri
3) Johtajuus
Jokainen osa sisältää tiivistetysti esitettyä tutkittua tietoa sekä keskustelu- tai kehittämistehtäviä aiheeseen liittyen. Luokan ilmapiiriä käsittelevä kokonaisuus sisältää myös oppilaille pidettävän ilmapiirikyselyn, ohjeistuksen sosiometrisen mittauksen teettämiseen sekä harjoituksia, joilla voidaan kehittää oppilaiden itsesäätelytaitoja. Ne löydät alla olevasta valikosta kohdasta Lisämateriaalia opettajan käyttöön. Voitte valita työyhteisöllenne parhaiten sopivat osiot ja tehtävät. Keskusteluissa esiin nousseet ajatukset ja ideat kannattaa kerätä talteen jollakin yhteiselle alustalle, jotta voitte hyödyntää tietoa koulun toiminnan kehittämisessä.
Halutessasi voit käydä materiaalia läpi myös itseksesi omaa opettajuuttasi reflektoiden. Yhteystietomme löytyvät alla olevasta valikosta, mikäli haluatte syventää osaamistanne ja tilata meiltä maksullista koulutusta (mm. opettajan työhyvinvointi, oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaidot, työhyvinvoinnin johtaminen, arvostava ja rakentava vuorovaikutus työyhteisössä).
-Miia ja Anu
-
Lerkkanen & Pakarinen (2018) Opettajan merkitys oppimismotivaatiolle (s. 181–196) Teoksessa Motivaatio ja oppiminen
Avola & Pentikäinen (2022) Kukoistava kasvatus
Rosenberg (2019) Rakentava ja myötäelävä vuorovaikutus
Talvio (2017) Toimiva vuorovaikutus
Tutkimusartikkelit ja väitöskirjat:
Kaasinen (2023) Draamatoiminnan aikainen tunnetuki
Muhonen ym. (2016) Lämmin opettaja–oppilassuhde edistää kouluun sitoutumista. Julkaisussa Kasvatus 2, s. 112–124
Mäki-Havulinna (2018) Opettajan merkitys tukea tarvitsevan oppilaan koulupäivässä
Pyykkö (2023) Draamatoiminnan aikainen ryhmän ohjaaminen
Luokkahuonevuorovaikutukseen liittyvää tutkimusta tai hanketta esittelevä lehtiartikkeli:
-
-
Miia Kaasinen
KT, kouluttaja, tutkija
luokanopettaja, aineenopettaja
miia.kaasinen(at)opetus.espoo.fiAnu Pyykkö
KT, yliopisto-opettaja, kouluttaja
anu.pyykko(at)helsinki.fiPiialiina Helminen
TM, kouluttaja ja tutkija
erityisopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja
piialiinan.helminen(at)opetus.espoo.fi