Työhyvinvoinnista

Tutkimusten mukaan opettajan stressillä on suora yhteys pedagogisen työn laatuun ja luokkahuonevuorovaikutukseen. Näin ollen tukitoimet tulisi kohdistaa ennen kaikkea 1) opettajien työhyvinvointiin, 2) pedagogisen työn tukemiseen luokkahuonevuorovaikutusta vahvistamalla sekä 3) rehtoreiden valmiuksiin ja keinoihin johtaa ja tukea työhyvinvointia. Tällä sivulla esittelemme kootusti teoria- ja tutkimustietoa näihin teemoihin liittyen.

Miia Kaasinen Miia Kaasinen

Loma on tarkoitettu palautumiseen

Työhyvinvointi
Lomalla on tarkoitus levätä, jotta palaudumme kuormituksesta ennen seuraavaa kuormitusjaksoa. Palautumisen merkitys korostuu opetusalalla, jossa työhön liittyy jatkuva aktiivisuus ja hälytysvalmiudessa oleminen.

Lue lisää
Miia Kaasinen Miia Kaasinen

Resilienssi on yksilön ja yhteisön kykyä selviytyä

Työhyvinvointi

Resilienssi on selviytymiskykyä ja joustavuutta. Resilientti työntekijä pärjää eteen tulevista haasteista, stressistä tai muutoksista huolimatta. Resilienssi on myös yhteisöllistä; se on yhteisön kykyä tukea jäseniään.

Lue lisää
Miia Kaasinen Miia Kaasinen

Vuorovaikutuksen avulla oppiminen

Vuorovaikutus
Tutkimuksissa opettajan stressin on todettu vaikuttavan myös opettajan ja oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen. Siksi tukitoimien tulisi kohdistua työhyvinvoinnin lisäksi myös luokkahuonevuorovaikutukseen. KILO-mallissa hyödynnetään Vuorovaikutuksen avulla oppiminen -mallia.

Lue lisää
Miia Kaasinen Miia Kaasinen

Työstressi vs. työn imu

Työhyvinvointi
Opetusalalla koetaan työperäistä stressiä selvästi useammin kuin muilla aloilla Suomessa. Työn voimavarat ja koettu työn imu auttavat kuitenkin vähentämään koettuja työn vaatimuksia.

Lue lisää